Thursday, February 14, 2013

Misteri "Gangnam Style"


Belanja membawa penyanyi  tarian kuda mabuk dari Korea Selatan, PSY yang popular dengan Gangnam Style ke majlis anjuran BN Pulau Pinang baru-baru ini dikatakan hampir  RM2 juta.  Penyanyi Korea Selatan itu dikatakan hanya menyanyi selama lapan minit. Dikatakan juga pengunjung  yang datang seawal pukul 7 pagi bukan sahaja dari Pulau Pinang malah dari Kedah dan Perak.

Pada masa kerajaan berkempen supaya warga negara ini berbelanja berjimat cermat,  BN sendiri  melanggarnya dengan membayar duit yang begitu banyak untuk tengok tarian selama lapan minit. BN pula  menangkis, “Ini bukan duit kerajaan tetapi dibayar oleh satu pihak lain.”

Kalau  teliti dari sudut mana sekalipun,  membawa penyanyi Korea Selatan itu  adalah satu pembaziran.  Apabila BN berkata, “Ini bukan duit kerajaan,”  maknanya  hanya kerajaan sahaja tidak boleh membazir tetapi pihak lain boleh membazir.  Kalau begitu kenapa kerajaan selalu menyebut  supaya jangan membazir,  padahal mereka boleh sahaja mengeluarkan perkeliling  dalaman.  Kenapa kerajaan meminta warga negara ini jangan membazir.

Ini bermakna membazir itu bukanlah  kepada kerajaan sahaja (itupun kalau kerajaan tidak membazir)  malah kepada semua termasuk swasta dan orang perseorangan.  Apabila ada pihak mempersoalkan  kenapa membazir begitu banyak duit untuk lapan minit,  maknanya tidak kiralah duit kerajaan atau duit siapa.

Sepatutnya BN menasihatkan pihak yang bermurah hati untuk “bersedekah”  begitu banyak dengan cara yang membazir supaya jangan meneruskan sedekahnya.  BN mesti tunjukkan  contoh yang baik kerana  kepimpinan itu menerusi teladan.  Dalam kes ini apakah yang diteladankan oleh BN kepada rakyat?

Membawa penyanyi Korea Selatan itu dikatakan membazir kerana ini tidak sedikit pun  memberi manfaat kepada orang ramai.  Kalau hendak dikatakan dengan membawa penyanyi itu akan meningkatkan tahap apresiasi  warga negara kepada seni muzik, ini sama sekali tidak berlaku.  Sebabnya penyanyi itu bukan seniman hebat yang boleh dimanfaatkan  karya seninya.  Walaupun penyanyi ini popular tetapi dia popular  dalam kalangan yang berselera  seni yang rendah.

Perkara kedua yang mesti kita fikirkan ialah kenapa sampai hari ini nama orang yang bagi sedekah kepada BN Pulau Pinang itu tidak didedahkan?  Apa salahnya mendedahkan supaya warga negara benar-benar percaya bahawa duit itu tidak melibatkan kerajaan.  Seperkara lagi supaya dapat menghindari  pihak yang nenanam budi kepada BN itu tidak diberi keistimewaan khususnya  dalam hal-hal perniagaan selepas ini.

Apabila tidak didedahkan dan  menjadi misteri,  jangan salahkan pihak yang beranggapan orang yang mengeluarkan begitu banyak “modal”    sebenarnya mempunyai  kepentingan  atau mengharapkan diberi keistimewaan. Apa yang  perlu dilakukan  sekarang ialah menamatkan misteri. Caranya dengan mendedahkan  pihak yang menaja kedatangan PSY ke Pulau Pinang.


Tuesday, February 5, 2013

Mengenang Tunku Abdul Rahman


Tiga minggu lalu saya menghabiskan cuti mingguan  selama empat jam di Memorial  Tunku Abdul Rahman. Meneliti segala dokumen sejarah,  barang peribadi peninggalan Tunku dan menjengah ruang-ruang di memorial yang  di mana Tunku membuat keputusan penting  negara semasa menjadi Perdana Menteri pertama dulu.

Sebagai orang kerdil yang tidak ada rupa dalam politik, sudah tentu  saya tidak boleh menjelajah segenap ruang rumah seorang Perdana Menteri sebelum dijadikan memorial.  Ini  adalah kunjungan saya kali ketiga dan rasanya masih ada yang perlu dihayati untuk mengenal  Tunku daripada pelbagai sisi.

Kalau Tunku masih ada, Jumaat ini adalah ulang tahun ke 110.  Tetapi Tunku telah kembali ke rahmatullah pada 6 Disember 1990.  Saya masih dapat rasakan suramnya  petang itu tatkala melintasi  Hospital  Kuala Lumpur (Hospital Besar)  dengan hujan gerimis yang memilukan.  Tunku  kembali kepada Pencipta  ketika beliau turun dari tampuk kuasa. Tetapi  penghormatan warga negara ini  sangat tinggi kepada beliau.

Saya menjadi salah seorang warna yang tidak pernah bersua muka dengan Tunku berdiri  di tepi jalan  Pahang depan hospital  dan melihat sendiri  warga daripada pelbagai keturunan seolah-olah memberikan penghormatan terakhir kepada  anak raja yang meneruskan perjuangan   UMNO selepas  Dato’ Onn meninggalkan UMNO.
.
Tunku cukup dominan malah sentiasa relevan dengan sejarah politik negara selain menjadi tokoh penting dalam perjuangan menuntut kemerdekaan. Kerana itu Tunku adalah besar daripada sejarah yang ditinggalkan. Tetapi bagaimana seharusnya kita meletakkan Tunku  supaya beliau  tidak sekadar  membaca  sejarah yang tertera dalam buku teks di sekolah- sekolah?
.
 Sejarah sebenarnya tidak sekadar dikenang tetapi yang lebih penting sejarah menjadi petunjuk supaya kesilapan tidak berulang dan kejayaan dirisik formula-formulanya. Tunku adalah sejarah. Belajar sejarah bermakna merenung ke depan dengan menoleh ke belakang. Kita pasti akan menemui banyak perkara baru yang membawa kepada taksiran dan persepsi baru.
.
Kecenderungan memadam sejarah dan menyembunyikan tokoh sejarah (yang berhaluan kiri) dalam  kalangan kita dikhuatiri akan mengemukakan Tunku kecil daripada sejarah yang diciptanya. Kehilangan Dr. Burhanuddin Helmi, Ahmad Boestamam, Ibrahim Yaacob dari sejarah negara misalnya diharapkan tidak menghilangkan pula Tunku.
.
Tunku sebenarnya mempunyai signifikan dengan banyak tragedi dan peristiwa yang bersejarah di negara ini. Pada era Tunku, waktu pramerdeka dan pascamerdeka sememangnya sangat mencabar. Tekanan dari luar, ancaman komunis dari dalam dan sensitiviti kaum yang bagai api dalam sekam menuntut kebijaksanaan Tunku.
.
Rusuhan kaum 13 Mei 1969 dan memisahkan Singapura daripada  Malaysia antara yang diingati mengenai Tunku. Dalam soal hubungan Malaysia- Singapura yang bergolak ketika ini, tentu ada suara-suara yang kesal apabila Tunku mengeluarkan Singapura dari Malaysia.
.
Satu lagi yang terus relevan mengenai Tunku ialah komponen parti politik multiracial di negara ini. Tunku bukanlah pencetus kepada idea ini tetapi sebaliknya Tunku berjaya melangsungkan gagasan komponen parti politik multiracial oleh Datuk Onn yang tergendala kerana sabotaj politik pada zamannya.
.
Tunku yang berjaya mempraktikkan komponen parti-parti berasas etnik untuk mencapai kejayaan dalam politik negara ini. Gabungan UMNO yang mewakili etnik Melayu, MCA (Cina) dan MIC (India) dalam Perikatan adalah bukti bagaimana parti politik satu etnik tidak berpengaruh di negara ini. Formula ini dilangsungkan dalam Barisan Nasional yang menambahkan lagi jumlah parti komponennya.
.
Malah pembangkang juga mengakui dengan parti komponen yang multiracial saja yang dapat menawan hati rakyat. Maka kita dapat melihat wujud komponen pembangkang yang terdiri daripada tiga kaum utama negara ini. 
.
Sejarah bukan suatu yang statik sebaliknya menuntut interpretasi demi interpretasi dari semasa ke semasa supaya sejarah itu terus relevan kepada khalayak. Selain fakta, interpretasi perlu untuk melihat sesuatu yang baru. Pendekatan sejarah terbahagi kepada tiga iaitu sejarah rasmi, sejarah peribadi dan kisah sebenar seseorang tokoh. Untuk mendapatkan gambaran sebenar, ketiga-tiga cabang ini perlu dilihat secara jujur terutama sejarah peribadi dan kisah benar.
.
Kalau dilihat kembali bagaimana pejuang dan pencinta bahasa Melayu melancarkan protes di Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) pada 3 Mac 1967 semasa Parlimen mewartakan Akta Bahasa Kebangsaan adalah bertolak daripada ketidakpekaan Tunku terhadap bahasa. Ini satu isyarat kepada mana-mana  pemimpin Melayu  supaya jangan memijak bahasa Melayu kerana mahu mengaut undi.  Tetapi perkara ini banyak dilakukan  dengan tanpa segan silu atau malu.
.
Bagi pencinta bahasa, Fasal 152 dalam Perlembagaan Persekutuan telah mencatatkan taraf dan martabat bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan dan Akta Bahasa Kebangsaan 1967 dilihat sebagai mencabul Fasal 152. Maka lahirlah puisi protes oleh Allahyarham Usman Awang, Keranda 152. Harap  jangan ada lagi Keranda 152  diusung ke Parlimen kerana  Perdana Menteri  tidak peka terhadap Fasal 152 dalam Perlembagaan  Malaysia..

Saturday, February 2, 2013

Kecuaian LPF atau siapa?


 Terkini 6 Februari:  Filem Vishwaroopam dilepaskan oleh KDN selepas disunting 16 adegan yang dikatakan menghina Islam.  KDN tentu tidak berani mengharamkan  filem ini kerana undi kaum India sangat berharga.  Tetapi persoalan utamanya kenapa LPF boleh terlepas sedangkan mereka sepatutnya menyunting 16 adegan?  Kalau mereka menonton dengan penuh  tanggungjawab kenapa melepaskan 16 adegan tersebut?  Atau LPF hanya menjadi kambing hitam KDN  untuk jaga sensitiviti orang Islam sekaligus orang Hindu?

*********************

KLUANG 2 Feb. – Kementerian Dalam Negeri (KDN) akan mengadakan perjumpaan dengan pengedar filem Vishwaroopam bagi membincangkan isu penayangan filem kontroversi itu di negara ini kerana didakwa menghina Islam.

Menterinya, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, perjumpaan dengan Lotus Five Star Sdn. Bhd. yang dijangka diadakan minggu depan itu akan mengkaji dan mencari penyelesaian yang wajar ke atas filem itu.

“Saya kenal dengan pemilik syarikat pengedaran itu dan kita akan cari penyelesaian menerusi sumbernya,” katanya kepada pemberita selepas sambutan Maulidur Rasul peringkat Parlimen Sembrong, di Felda Ulu Belitong, di sini hari ini.

Sehubungan itu, Hishammuddin turut mengingatkan semua pihak terutama komponen Barisan Nasional dan rakyat supaya memahami isu sebenar mengenai filem berkenaan dan tidak terikut-ikut dengan kenyataan yang dibawa pihak luar bagi mengelakkan sebarang polemik.

Vishwaroopam, merupakan sebuah filem Tamil lakonan Kamal Hassan mencetuskan kontroversi kerana didakwa menghina komuniti Islam.

Filem itu ditayangkan pada 24 Januari lepas di negara ini tetapi ditarik balik pada hari berikutnya ekoran satu arahan pihak KDN.

Sementara itu, Hishammuddin yang juga Naib Presiden UMNO sekali lagi mengingatkan rakyat supaya tidak terpengaruh dengan pelbagai isu yang sengaja ditimbulkan pihak tertentu bagi memburuk-burukkan kerajaan menjelang pilihan raya umum.

Beliau berkata, tindakan itu dilihat boleh menyebabkan perpecahan antara kaum sehingga menjejaskan keharmonian negara.

“Antara yang ditimbulkan termasuk menggembar gembur isu keselamatan di negara ini dan membuat ‘serangan’ terhadap polis,” katanya.  – BERNAMA

Komen saya:

Menteri KDN  tidak boleh campur tangan dalam hal urusan Lembaga Penapis Filem Malaysia (LPF).  Yang melepaskan filem ini adalah LPF. Sepatutnya  apabila  sesebuah filem dilepaskan  oleh  LPF,  tidak ada siapa yang boleh  mempertikaikan.  Itu adalah andaian kita  sekiranya  LPF  berkerja dengan penuh tanggungjawab dan teliti.

Kalau benar filem itu menghina Islam dan dilepaskan untuk tayangan oleh LPF,  ini menunjukkan kecuaian  sebuah badan penapis  yang memikul tanggungjawab  terhadap agama, bangsa dan negara.  Nampaknya LPF pun sudah tidak diharapkan.  Bayangkan  filem yang  dikatakan boleh mencetuskan ketegangan agama itu sudah ditayangkan sejak 24 Januari lalu.  Menteri  KDN sepatutnya  tidak campur tangan  sekalipun LPF berada di bawah KDN.  Lagi pun Menteri KDN  bukanlah kerjanya berbincang dengan penerbit filem,  banyak lagi tugas besar yang patut dilakukan.

Menteri KDN  perlu membuat rombakan besar-besaran  terhadap LPF.  Badan penapis ini mesti  ditampil dengan  amanah  yang lebih besar. Buktinya  LPF  tidak berupaya  memastikan bahan siaran di televisyen misalnya  menepati kehendak tanda aras susila,  moral dan agama. Lalu tidak hairanlah  kalau stesen TV AlHijrah  menapis sendiri  rancangan siaran AlHijrah kerana tapisan LPF  tidak memberi penekanan kepada aspek susila, moral dan agama.